שבוע העיצוב בירושלים הוא יוזמה של משרד ירושלים ומורשת ושל הרשות לפיתוח ירושלים. האירוע מתקיים בתמיכת עיריית ירושלים ובניהול חברת רן וולף מ-2011 בניצוח בית הנסן – מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה. בית הנסן מקיים ומקדם עשייה רבה ומגוונת במהלך השנה לקידום תחום העיצוב בירושלים ומעצבים ישראלים בכלל. שבוע העיצוב הוא אירוע השיא של מארג הפעילות השנתי ומהווה את פרויקט הדגל של בית הנסן, כאירוע העיצוב הציבורי הגדול והמשפיע בישראל. בשנת 2016 התרחב שבוע העיצוב לאירוע בינלאומי המתפרס על שורת אתרים בירושלים ומכיל ערב רב של אירועים, מופעים ותערוכות עיצוב מקומיות ובינלאומיות. מדי שנה שבוע העיצוב מתמקד בתמה מרכזית אשר בוחנת סיטואציות ירושלמיות וישראליות ייחודיות בעלות רלוונטיות בינלאומית, מתוך מחשבה כי הנוף התרבותי הייחודי בישראל הופך אותה למעין מעבדה חיה של נושאים גלובליים בוערים, ומתוך אמונה כי על עיצוב להגיב לנושאים אלו.
בית הנסן, מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה, נבנה ב-1887 כבית מחסה לחולי צרעת על ידי הקהילה הפרוטסטנטית בעיר. מתכנן הבניין היה האדריכל הגרמני קונרד שיק. ב-1950 נרכש המתחם על ידי הקרן הקיימת לישראל, והוסיף לשמש בייעודו זה עד שנת 2000. ב-2009 הועבר המבנה לרשות עיריית ירושלים, לצורך הסבתו למרכז תרבות בין תחומי. פרויקט השימור והסבת המבנה החל בשנת 2011, בניהול הרשות לפיתוח ירושלים. ב-2014 נפתח המבנה ההיסטורי המרשים לציבור הרחב כמרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה. בייעודו החדש משמש בית הנסן לפעילויות, הכוללות תערוכות, הקרנות סרטים ומעבדות ייצור מתקדמות. בנוסף לאלה, בפועלים במבנה תכניות התארים המתקדמים של האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, המרכז לאמנות ומחקר מעמותה, כתב העת ערב-רב, קבוצות מחקר ואמנות שונות בתחומי העיצוב והטכנולוגיה והמיזם לקולנוע ולטלוויזיה בירושלים. בשנת 2017 ייפתח במקום בית קפה של משק עפאים לחקלאות בת קיימא.
צוות שבוע העיצוב 2018
ניהול כללי: חן גזית ורן וולף, חברת רן וולף
מנהלת אמנותית: ענת ספרן
אוצר ראשי: טל ארז
עוזרת אוצרותית: רונה זינגר
מתאמת הפקה: יעל הרשקוביץ
תקשורת ושיווק: שירה בן-סימון שיינפלד, חברת רן וולף
מנכ"ל משותף: פז גלינסקי FaZa- Heart & Mind Marketing
מנהל פרויקט: איתי (מנש) מנשה
מפיקה ראשית: כרמית יוכפז
מנהל תפעול ולוגיסטיקה: אילן לינבנד
הפקת אירועים: אלה הראל
עיצוב גרפי: זהר קורן, עידן עם-שלם, אלי מגזינר
יח״צ מקומי: עידית שילוח
יח״צ בינלאומי: Xhibition
שיווק דיגיטלי: סטודיו בריף
בניית אתר: felix007
אל מול תמורות טכנולוגיות יומיומיות אשר עוקפות כל תחזית פרועה של סופרי המד״ב, אל מול מצב כלכלי וגיאו-פוליטי המביס כל ניתוח של טובי המומחים, ואל מול הבטחות אידאולוגיות המתנפצות אל סלעי המציאות, נדמה כי העתיד הולך ויוצא משליטתנו. בסערת אי ודאות שכזו, אנו נוטים להסתכל יותר ויותר אל העבר, מחפשים עוגנים להיאחז בהם בעוד אנו מתקדמים אל הלא נודע. במערכת היחסים של ההווה עם העבר, והמקום בו הוא יתפוס בעתיד, השימור ככלי והשמרנות כאידאולוגיה, משחקים תפקיד מרכזי. אולם רוחות הזמן אינן מאפשרות למוכר להישאר סטטי, וכמו אי ודאות קוונטית, כל פעולה שאנו מבצעים כדי לשמור אותו נוכח בהווה, משנה אותו מהיסוד – בין אם במטענים שהעבר נושא עמו, בין אם בהקשרים אליהם הוא מתייחס, ובין אם בתפקיד הקונקרטי והחברתי שהוא משחק. כך, הדיאלוג שלנו עם העבר משפיע באופן עמוק על העתיד. והעתיד הוא המקום אליו אנו מבקשים להסתכל. שבוע העיצוב ירושלים 2018, תחת התמה ״השמורה״, מבקש לפרק את המושגים שימור ושמרנות לאבני היסוד שלהם ולהבין את נקודת הייחוס של עיצוב אליהם בשלל דיסציפלינות ותחת שלושה תתי נושאים מרכזיים – ״הגן״, המתעסק בשימור וסביבה, ״הספרייה״, שימור ותרבות, וה-״שוק״ – שימור וחברה. בתוך כך, מנסה שבוע העיצוב להבין – האם עיצוב מבקש להיות פורץ דרך ומהפכני כפי שאנחנו נוטים לדמיין? או האם הוא כלי לקיבוע ומתן צורה למוסכמות חברתיות קיימות? מהם המנגנונים דרכם אנחנו פועלים כדי לתחזק את העבר? ומעל הכל – מה אנחנו בוחרים לשמר, ובידי מי נמצאת בחירה זו?